פרשת בא - האמת הגדולה שעולה מתוך המשא ומתן
במהלך המשא ומתן של משה מול פרעה מתבררים ההבדלים ביניהם בכל הנוגע לעבודת ה'. בעוד פרעה ינסה להכפיף את המושגים שלו של עבודת הא-ל על עם העבדים שברשותו, משה יביא את בשורת עבודת ה' לעולם, שעומדת על אותם שלשה דברים – המקום, האנשים והקרבן.
כאשר פרעה יקרא כנגד משה (שמות ח' כא):
"לְכוּ זִבְחוּ לֵא-לֹהֵיכֶם בָּאָרֶץ", משה עונה עניינית שזה לא רעיון
טוב לזבוח את תועבת מצרים לעיניהם (אם כי בהמשך, זה בדיוק מה שיעשו עם קרבן הפסח),
וקובע (פסוק כג): "דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים נֵלֵךְ בַּמִּדְבָּר וְזָבַחְנוּ
לַה’ אֱ-לֹהֵינוּ כַּאֲשֶׁר יֹאמַר אֵלֵינוּ". ה' הוא שיבחר את המקום ולא
פרעה (וגם לא עם ישראל).
כאשר פרעה שואל (שמות י' ח):
"לְכוּ עִבְדוּ אֶת ה' אֱ-לֹהֵיכֶם, מִי וָמִי הַהֹלְכִים?", מתוך תפיסה
שרק גברים אמורים לעבוד את הא-ל (פסוק יא): "לְכוּ נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ
אֶת ה' כִּי אֹתָהּ אַתֶּם מְבַקְשִׁים", משה מתעקש (פסוק ט): "וַיֹּאמֶר
מֹשֶׁה בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ
בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ נֵלֵךְ כִּי חַג ה' לָנוּ". אמנם לימים, באמת
הדרישה לעלות לרגל תהיה דווקא של הגברים ("יראה כל זכורך"), אבל העקרון
קובע – שה' הוא שיקבע "מי ומי ההולכים".
וכאשר פרעה בכל זאת מנסה בכוחותיו
האחרונים לטעון (פסוק כד), שבני ישראל יקחו רק חלק מבעלי החיים שלהם:
"וַיִּקְרָא פַרְעֹה אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לְכוּ עִבְדוּ אֶת ה' רַק צֹאנְכֶם
וּבְקַרְכֶם יֻצָּג גַּם טַפְּכֶם יֵלֵךְ עִמָּכֶם", משה משיב (כה-כו): "וַיֹּאמֶר
מֹשֶׁה גַּם אַתָּה תִּתֵּן בְּיָדֵנוּ זְבָחִים וְעֹלֹת וְעָשִׂינוּ לַה'
אֱ-לֹהֵינוּ. וְגַם מִקְנֵנוּ יֵלֵךְ עִמָּנוּ לֹא תִשָּׁאֵר פַּרְסָה כִּי
מִמֶּנּוּ נִקַּח לַעֲבֹד אֶת ה' אֱ-לֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ לֹא נֵדַע מַה נַּעֲבֹד
אֶת ה’ עַד בֹּאֵנוּ שָׁמָּה".
שלשת היסודות הללו - עבודת ה' במקום אשר יבחר ה', עם האנשים שה' בוחר, עם הקרבן שה' בוחר - הופיעו כבר בעקדת יצחק - על ההר שה' מראה לאברהם, עם הבן שה' בחר שיקח, ולבסוף 'א-להים יראה לו השה לעולה'.
הבסיס לעבודת ה' הוא ההבנה שאת כללי
המשחק קובע ה', וכשבאים לעבוד אותו – אנחנו באים לרצון לפניו. הרצון שלנו להקריב
ולהתקרב, יוגדר באמצעות הרצון שלו ויוכפף אליו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה