פרשת ויחי - סגירת מעגל של חסד ואמת

 

יעקב עושה את כל ההכנות לקראת מותו, כולל סידורי הלוויה. קודם הוא משביע את יוסף: "אם נא מצאתי חן בעיניך שים נא ידך תחת ירכי ועשית עמדי חסד ואמת, אל נא תקברני במצרים". מילות הקוד "חסד ואמת" מחזירות אותנו אחורה לעבד שמצליח לקיים את שליחותו וקובע: "ברוך ה' א-להי אדוני אברהם אשר לא עזב חסדו ואמיתו מעם אדוני", וממשיך ושואל את בית לבן: "ועתה אם ישכם עושים חסד ואמת את אדוני". מילים אלו נאמרות כאשר העבד בשליחות להביא אשה ליצחק חזרה לארץ ישראל.

מילים אלו מחזירות אותנו גם ליעקב שקובע "קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך", כאשר הוא זוכה בעצמו לחזור חזרה לארץ ישראל. והוא אומר אותם שוב כעת כשהוא משביע את יוסף להחזיר את עצמותיו לישראל אחרי מותו.

זכות השיבה לארץ ישראל יש בה גם חסד וגם אמת, גם זכות גדולה להיות בארץ ישראל, מתנה. וגם אמת גדולה של הקשר שבין אדם לא-להיו שמתקיים במלואו רק בארץ הזאת.

גם דברי יעקב בנדר "והיה ה' לי לא-להים" עשויות להתפרש כחלק מהבקשה של יעקב או כחלק מהתמורה - בכך שה' מוכן להיות הא-להים שלנו, יש גם אמת גדולה, אם לא פחות מכך חסד גדול.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרשת ויצא - רחל והסימנים?

פרשת תצווה - מה בין הכהנים לכלי הקודש

פרשת וישב - התמודדויות פנימיות וחיצוניות